کاوشی در دنیای هیجان انگیز خودروها

در این وبلاگ با هم به گشت و گزاری در دنیای خودروها، وسایل نقلیه و صنایع وابسته میپردازیم.

کاوشی در دنیای هیجان انگیز خودروها

در این وبلاگ با هم به گشت و گزاری در دنیای خودروها، وسایل نقلیه و صنایع وابسته میپردازیم.

این روزها سایت ها، وبلاگ ها، مجلات اینترنتی و نشریات بسیار زیادی در دنیا و کشور ما ایران وجود دارد و هر کدام به سهم خود نقشی را در معرفی، پیشرفت و توسعه صنعت خودرو و وسایل نقلیه ایفا میکنند. البته در این میان هستند قلم به دست هایی که از روی تعصب و یا با محرک های دیگر به نوشتن مقالات خود میپردازند که از نظر اینجانب این کار نه تنها باعث پیشرف صنعت و بخصوص بازار مریض احوال و غیر رقابتی خودروی ما نمیشود بلکه حتی خط فکری صنعت را نسبت به تولید با کیفیت تر و بازار را نسبت به خرید و فروش عادلانه و عقلانی تغییر میدهد و همچنین سطح فرهنگ و دانش مرتبط با اتومبیل را در جامعه پایین می آورد.
از همین رو در این ولاگ سعی خواهد شد که به کند و کاوی درست و ارائه مقالاتی با متن ساده و بدون هیچ گونه تعصب و عدم دخالت کوچکترین نظر شخصی که ممکن است از روی علاقه به مثلا نام تجاری خاصی بوجود آید، نوشته شوند و در اختیار شما علاقه مندان قرار گیرد و میدانم که شما بهترین منتقد و قاضی در مورد آنها خواهید بود.
در پایان خوشحال میشوم که نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما دوستان عزیز را در مورد مقالات و بخصوص وبلاگ "خودرو کاو" بدانم.
با تشکر از همه شما
حامد خمجانی

طبقه بندی موضوعی

رویایی که به حقیقت می پیوندد!

هیوندای همیشه رویای ورود به بازار خودروهای پریمیوم و لاکچری را داشت و اولین تلاش مدرن آنها هیوندایی جنسیس مدل 2009 و بعد مدل اکوئس بود که هیوندای با آن مستقیما وارد مبارزه با خودرو هایی لوکسی همچون مرسدس بنز کلاس S و بی ام و سری 7 شد و این درحالی بود که جنسیس قرار نبود یک نشان تجاری باشد تا اینکه هیوندای تصمصمی جسورانه گرفت تا نام جنسیس را تبدیل به برندی تجاری و جهانی کند. و هم اکنون جنسیس با چند مدل سواری و شاسی بلند میتوانند اکثر رقبا را به چالش بکشند. ببینیم جنسیس G80 چگون پرچم این برند تازه وارد را در این راه بالا نگه می دارد.

 

-Genesis G80

سدان هیوندای جنیسس مدل 2009 یعنی پدر بزرگ همین جنسیس G80، اولین تلاش جهانی یک خودرو ساز از کشور کره جنوبی بود تا بتواند وارد بازار خودروهای لوکس شود و البته نسبتا هم موفق بود و توانست نظر خیلی از منتقدان دنیای خودرو را به خود جلب کند. ارائه خودروی باکیفیت با امکانات و آپشنهای زیاد و موتوری با قدرت قابل قبول و البته زبان طراحی که کمی به طراحی اروپایی نزدیک بود و در چشم مشتریان بازار آمریکا هم جالب به نظر میرسید، باعث شد تا هیوندای جنسیس فصل تازه ای برای خودرو سازی کره جنوبی باز کند و نتیجه آن ظهور برند جنسیس بود.

 

2009 - Hyundai Genesis

در سالی که گذشت یعنی سال 2021، جنسیس، نسل جدید همان جنسیس فقید را با نام G80 معرفی کرد و این بار دیگر اثری از نام هیوندای در هیچ کجای  آن نبود. این کره ای لوکس علاوه بر تلاش برای تثبیت خود در بازار خودروهای لوکس و علاوه بر غلب بر چالش های موجود در این راه، راهی را نیز شروع میکند که اکثر خودر سازان بزرگ دنیا شروع کرده اند و آن فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی است.

 

 

مطمئنا اغلب افراد میتوانند جنس بد را از جنس خوب و حتی جنس خوب را از خیلی خوب تشخیص دهند. اما برای خریداران خودرو های لوکس کمی سخت است که از علایق سنتی خود دست بکشند و پشت فرمان خودرویی بنشینند که تازه از راه رسیده و هنوز لیاقت خود را آنچنان که باید برای مشتریان این بخش از بازار به اثبات نرسانده است. بنابراین جنسیس چالش تثبیت زبان طراحی خود را به عنوان یک خودرو لوکس در پیش رو داشت و گویا جنسیس G80، این سدان لوکس با طراحی دلپذیر که در آن سعی شده اِلِمان های لوکس بودن رعایت شود، تا حدود زیادی در این راه موفق شده است. المان هایی ماننده چراغهای موازی جلو و عقب که در جلو این شکل موازی بر روی گلگیر تا نزدیک درب جلو ادامه پیدا کرده و مزین به دی لایت های باریک هستند، گلگیرهای پهن که وقار خودرو را بیشتر میکنند، طراحی کوپه مانندی که اتاق خودرو را بیشتر به سمت عقب خودرو متمایل میکند و کاپوت جلو را کشیده نشان میدهد و جلو پنجره بزرگ کروم کاری شده که البته خیلی ها زیاد به آن علاقه ای ندارند ولی به هر حال جذاب است و همچنین رینگهای 18 اینچی استاندارد با طراحی منحصر به فرد جنسیس، همه خبر از ربرو بودن با یک سدان لوکس در سطح استانداردهای جهانی میدهند که حتی میتواند نظر سختگیرترین افراد را نیز به خود جلب کند.

البته با نگاهی کلی به بدنه و طراحی آن متوجه شباهتی غیر عمد (شاید هم از عمد) بین این شیک پوش کره ای و یکی از رقیبای اروپایی آن یعنی مرسدس بنز CLS نسل دوم میشویم که البته قابل توجیه است و حتی میتواند تلنگری به مرسدس بنز نیز باشد که رقیب جدی وارد کارزار شده است.

 

 

در داخل کابین نیز با فستیوالی از توانایی های هیوندایی روبرو هستیم. مواد به کار رفته در قطعات داشبرد، دکمه ها و ادوات کنترل فیزیکی که در برخی مدل ها بصورت براق و در برخی به صورت پولیش خورده هستند، صفحات نمایش و تقریبا همه چیز دارای کیفیت بالایی می باشند.

قرارگیری و چیدمان دکمه ها که البته زیاد هم نیستند بسیار ساده و در دسترس میباشد، البته صفحه نمایش لمسی بزرگ مستطیلی شکل 14.5 اینچی در بالای داشبرد که مجهز به رابطه کاربری جنسیس میباشد و حتی میتواند دست خط شما را تشخیص دهد به نظر کمی دور از راننده است و شما برای لمس آن باید کمی خودتان را از صندلی جدا کنید. اما برای کار با این صفحه نمایش نیازی هم به لمس آن ندارید و میتوانید از ابزار قرار گرفت در کنسول میانی به راحتی استفاده کنید. 

در این کابین از نورپردازی های اغراق آمیزی که در بعضی از خودرو ها ماننده مرسدس بنز کلاس S می بینیم خبری نیست، با ایت حال نور پردازی استاندارد در شب بسیار دلپذیر و آرامش بخش است.

 

 

این تازه شروع ماجرای امکانات این خودرو لوکس میباشد. امکانات دیگر G80 شامل سیستم صوتی از برند Lexicon دارای 21 بلندگو، قطعات چوب اصل برای تزیین داشبرد با قابلیت جایگزین آنها با فیبرکربن در صورت سفارش مشتری، صفحه نمایش 12 اینچی پشت فرمان جهت نمایش درجه ها و از همه بهتر دستیار پارک هوشمند از راه دور.

درمورد صندلی ها هم، چه چرم طبیعی و چه چرم مصنوعی را انتخاب کنید در هر صورت با کیفت و راحتی بسیار بالایی روبرو هستید، پهن بودن و راحتی صندلی ها و در عین حال در برگرفتن کامل بدن سرنشین در کنار ماساژورها، میتوانند نظر شما را در مورد نشستن در یک سدان لوکس قطعی کند. صندلی های عقب هم پهن و راحت هستند و از آنجایی که این سدان آسیایی نسبت به رقبای اروپایی هم رده خود از فاصله بیشتری بین محور چرخهای جلو و عقب بهره می برد، در نتیجه جای پا خیلی راحت و بسیار زیادی را به سرنشینان عقب ارائه میدهد. البته این فضای اضافی در داخل کابین باعث کوچکتر شدن صندق عقب شده است، فضای باری در حدود 370 لیتر یعنی برابر حجم صندق عقب یک مرسدس بنز کلاس A هاچبک، که کمی برای این سدان لوکس کوچک به نظر میرسد.

 

 

قدرت موتور و انتقال آن به چرخ ها در سدان های لوکس باید به نرمی و حساب شده انجام شود، مشتریان این بخش از بازار بیشتر به دنیال قالیچه ای پرنده برای سواری هستند تا یک گاو یا اسب وحشی. قلب تپنده استاندارد برای این خودرو یک موتور 2.5 لیتری خطی توربو 4 سیلندر با 300 اسب بخار قدرت و 421.6 نیوتن متر گشتاور است. اما آپشن دیگری نیز دردسترس شما وجود دارد و آن موتور 3.5 لیتری تویین توربو 6 سیلندر با 375 اسب بخار قدرت و حدود 530 نیوتن متر گشتاور می باشد.

البته همانطور که گفته شد هیوندایی نیز راه فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی را در پیش گرفته است و به تازگی جنسیس از نمونه برقی شده این G80 رونمایی کرده که یکی از امکانات جالب آن سقف مجهز به سلول های خورشیدی است و قرار است در اواسط سال 2022 به بازار عرضه شود.

 

 

در کنار هر دو موتور یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک ارائه میشود که نیرو را به صورت استاندارد به چرخ های عقب و در صورت نیاز و یا انتخاب راننده به هر چهار چرخ منتقل میکند. انتقال نیرو روان و تعویض دنده ها در بیشتر اوقات نامحسوس است و این آرامش کابین را تاحد زیادی تظمین میکند. همچنین چهار حالت رانندگی "کامفورت"، "اسپورت"، "اسپورت پلاس" و "کاستوم" در اختیار شماست تا بیشترین لذت را از راندگی خود با این خودرو ببرید. 

 

 

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این سدان مدعی در تست های انجام شده با موتور استاندارد حدود 5.3 ثانیه ثبت شده که به نظر خوب می رسد، همچنین 400 متر را در 14 ثانیه و با حداکثر سرعت 162 کیلومتر بر ساعت پیموده است.

G80 مجهز به موتور 2.5 لیتری حدود 1814 کیلوگرم وزن داره که سیستمهای تعلیق چند اتصاله آن در بیشتر مواقع این وزن را به خوبی کنترل میکنند اما همین کار کمی از نرم بودن این سیستم تعلیق میکاهد. البته که چابکی رقبای اروپایی خودش را ندارد ولی واکنش های خودرو به فرامین راننده به موقع و بسیار قابل قبول هستند تا جایی که حتی در هنگام راندن این خودرو بسیار بهتر از چیزی که واقعا هست خودش را نشان میدهد.

 

 

دیسک های ترمز استاندارد 13 اینچ قطر دارند و می توانند نمونه با موتور 2.5 لیتری این سدان را از سرعت صد کیلومتر بر ساعت، بعد 30 متر به طور کامل متوقف کنند که عملکرد موثری است.

آمار رسمی مصرف سوخت این خودرو برای موتور 2.5 لیتری به ازای هر 1 لیتر بنزین، حدود 9.7 کیلومتر در شهر، 13.6 کیلومر در بزرگراه و 11 کیلومتر در حالت ترکیبی علام شده است. البته کارنامه محیط زیستی متوسطی دارد چرا که سالانه به طور متوسط 5.7 تُن گاز دی اکسید کربن تولید میکند.

 

 

پایه قیمت جنسیس G80 در آمریکا برای مدل مجهز به موتور 2.5 لیتری حدود 48,745 دلار و برای مدل مجهز به موتور 3.5 لیتری حدود 60,145 دلار می باشد که در این بخش بقیه رقبا حرفی برای گفتن از نظر نسبت قیمت به امکانات ندارند ولی از طرف دیگر این قیمت رقابتی میتواند نقطه ضعفی باشد که جنسیس را کم ارزش تر از سایرین و غیر لوکس نشان دهد بخصوص در بازارهای خاورمیانه ای که مشتریان فکر میکنند هر چه گرانتر بهتر و راهی برای خودنمایی بیشتر! ولی همه میدانیم که جذابیت یک محصول به کیفیت ساخت و ویژگی های آن بستگی دارد و نه برند و یا برچسب قیمت آن و جنسیس نیز این موضوع را خوب می داند.

به هر حال هیوندای با برند جنسیسِ خود و البته مدل G80، قدمی جسورانه تر از گذشته برداشته و این حرکت میتواند جایگاه هیوندایی را در بین لوکس سازان تثبیت کند تا رویای دیرینه اش به حقیقت بپیوندد.

 

  • حامد خمجانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی