مدتی است که در خیابان شاهد بنرها و تابلوهایی هستیم که شهرداری و راهنمایی رانندگی در اقدامی مشترک در سدد نسب آنها در سطح شهر های کشور بر آمده اند هستیم. روی این پلاکارد ها شعاری با عنوان خط سفید نوشته شده است. هدف از این کار نهادینه کردن فرهنگی ترافیکی است که در آن افراد - چه سواره و چه پیاد - به خطوط سفید رنگی که روی سطح معابر کشیده شده است - از خطوط سفید اتوبان ها گرفته تا خط عابر پیاده - توجه کنند. ولی آیا ما به این خطوط توجهی می کنیم؟
جواب این سوال را به راحتی میتوانید پیدا کنید. در اولین فرصتی که به خیابان پا گذاشتید، اینبار به این مسئاله توجه کنید. فکر میکنم تعداد کسانی که به این خطوط توجه میکنند بسیار کم است. به عنوان مثال در بزرگراه حکیم تعداد خطوطی که روی زمین کشیده شده است در عریض ترین نقطه از عدد 3 تجاوز نمیکند ولی اگر تعداد صف خودرو ها در ترافیک را بشمارید میبیند که حداقل 5 صف خودرو وجود دارد یعنی تقریبا هیچ کس بین خطوط حرکت نمی کند! واقعا چرا ؟!
خیلی ها جواب میدهند که راه های ما استاندارد نیست، بعضی دیگر عقیده دارند که عملکرد پلیس ضعیف است و عده ای هم به ن فکر میکنند که .... . فرض کنیم که تمات این عقاید درست باشد اما سوال اینجاست که سهم ما از این داستان چیست؟ نقش ما به عنوان شهروند چیست؟
قدرت یکی از جذاب ترین کلم های هر زبانی است. سیاست مداران همیشه عاشق این کلمه بوده اند و ماشین ها هم قدرت را دوست دارند، چون باعث می شود که سریع تر حرکت کنند. حالا به نظر شما رانندگی با یک خودروی پر قدرت لذت بخش تر است یا نشستن روی صندلی پارلمان یک کشور و بحث کردن در مورد قیمت تخم مرغ ؟
قدرت از تبدیل نوع انرژی (سوخت) به نوعی دیگر (جنبشی) به وجود می آید. معنای قدرت به همین سادگی است.
بعضی از مردم هیچوقت با چیزهایی که به دست می آورند رازی نمی شوند و همیشه بیشتر می خواهند. در دنیا خودرو، ما هم در مورد "اسب بخار" اینگونه فکر میکنیم. در دنیا هر روز موتورهای بزرگتر و قوی تری ساخته میشود تا قدرت بیشتری تولید کنند !
یک خودرو منبع سرشاری از علم و فناوری به حساب می آید. اینکه میتواند با سرعت زیاد حرکت کند و به سرعت هم متوقف شود و اینکه میتواند حرکات شگفت آوری از خود به نمایش بگذارد، همه اینها به واسطه علم و فنآوری است که در آنها وجود دارد.
افرادی هستند که می توانند فورد فیستا مدل 1985 را از مدل 1986، در هوای مه آلود و آن هم از فاصله 500 متری تشخیص دهند و یا حتی شماره فنی کابل ترمز دستی فورد موستانگ مدل 1965 را بگویند. اما چرا نمی توانند تفاوت بین توان و گشتاور را توضیح دهند؟ بسیار از مردمی که در جاده پشت فرمان اتومبیل می نشینند، در حقیقت نسبت به علوم و فنونی که در خودرویشان به کار رفته غافل اند و نهایت چیزی که میدانند مثلا این است که این خودرو فلان آپشن را دارد. آنها بعضا نزدیک به خودروی جلویی در بزرگراه حرکت میکنند (خصوصا در کشور ما ایران) چرا که مفهوم اینرسی و تکانه را درک نکرده و یا حتی اسمشان را هم نشنیده اند و نمی دانند که اگر خودروی جلویی ناگهان توقف کند، آنها نخواهند توانست در آن زمان کوتاه متوقف شوند. اگر آنها با این مفاهیم آشنا بودند میدانستند که توقف با چنین سرعتی همواره با وارد شدن نیروی زیادی همراه است.
من میخواهم در این بخش در مورد قدرت، سرعت، فرمان پذیری و فناوری با شما صحبت کنم. اینکه چگونه توربو شارژرها کار میکنند؟ بنزین چگونه بدست میآید؟ داخل جعبه دنده چه میگذرد؟ چرا دیسک ترمز خودرو فرمول 1 در طول یک مسابقه زرد می شود؟ و بسیاری از مفاهیمی که همه ما به دانستن آنها نیاز داریم؟
در این سفر دانشمند بزرگ جناب آقای اسحاق نیوتن هم با ما همراه خواهند بود. بیشتر شما داستان افتادن سیب از درخت بر روی سر ایشان و کشف قانون جاذبه توسط وی را شنیده اید. اما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که نیوتن نظریات بسیار مهم دیگری هم دارد که در علوم خودرویی بسیار مورد استفاده اند.
امیدوارم مطالب این بخش مورد توجه شما دوستان عزیزم قرار بگیرد و دوبار خواهشم میکنم که نظر یادتون نره !
خودرو مفهومی، خودرویی نمایشی و یک نمونه ساخته شده است برای به نمایش گذاشتن یک خط سیر طراحی و یا فن آوری جدید. این خودرو تمام خصوصیات حرکتی یک خودروی واقعی را دارد، اما هدف از تولید آنها چیست ؟
هدف اصلی این است که آنها را اغلب در نمایشگاه های اتومبیل به نمایش میگذارند تا خودروساز بتواند واکنش مشتریان، منتقدان و اهالی دنیای خودرو را به طرح های جدید و رادیکالی خود که ممکن است به تولید انبوه برسد را ارزیابی نماید و میتواند قدرت و توانایی خود را در طراحی خودرو های جدید و پیشرفته به مردم معرفی کند و به رخ رقیبان خود بکشد. البته اتومبیل های مفهومی هرگز به طور مستقیم به تولید نمیرسند. در واقع اگر هم برنامه ای برای تولید این خودرو ها از طرف شرکت تولید کننده آن وجود داشته باشد، پس از تغییراتی که مربوط به ایمنی جاده ای و بررسی و برآورد هزینه های بهینه ساخت میباشد، به مرحله تولید میرسند که اصطلاحا "خودروی تولید هدف" نامیده میشوند که دارای تفاوت هایی با نمونه کانسپت است که البته با اصطلاح نمونه اولیه یا "prototype" نیز شناخته میشوند.
به عنوان مثال می توان به خودروی "Audi Le Mans quattro Concept " اشاره کرد که شرکت آئودی در سال 2003 آن را معرفی کرد و دقیقا 4 سال بعد یعنی در سال 2007 به تولید نمونه انبوه آن خودرو با برخی تغییرات ظاهری و داخلی و با نام " Audi R8 " پرداخت.
2003 Audi - Le Mans quattro Concept
Audi - R8 2007
از آنجایی که این حودروها باعث ایجاد رقابت شدید بین خودرو سازان میشود و این رقابت پیشرفت صنعت خودرو را در کل دنیای خودرو سازی به دنبال خواهد داشت، همه روزه شاهد معرفی و رونمایی از خودرو های مفهومی مهیجی هستیم که تمام نظرها را به سمت خود جلب میکنند و هر کدام به سهم خود قوانین جدیدی را در طراحی و صنعت خودرو وضع می کنند.
Ford - GT 90 Concept 1995
در دنیای کتانسپت ها شما آزادید! آزاد هستید که به هرچیزی که میخواهید فکر کنید،برخی با استفاده از مواد غیر سنتی، عجیب و غریب، و یا گران، اعم از کاغذ، چوب، موادی که ترکیبات آنها جزو اسرار کارخانه های تولید کننده آنها میباشد و آلیاژهای تصفیه شده ساخته میشوند. برخی دیگر طرح بندی منحصر به فرد دارند مانند درب های گالوینگ، 3 و 5 یا تعداد بیشتری چرخ، و یا توانایی های ویژه ای که معمولا بر روی اتومبیل شما یافت نمی شود! از آنجا که برخی از این ویژگیها اغلب غیر عملی هستند، بسیاری از اتومبیل های مفهومی درحد یک ایده و یا یک طرح گرافیکی در کامپیوتر باقی میماند.
تا هر چقدر که می خواهید میتوانید بلند پروازی کنید. از تولید خودرو هایی با استفاده از سوخت اتمی گرفته تا خودرو های خورشیدی و یا خودرو هایی که با باد کار میکنند و هر چیز دیگه ای که شما الآن دارید به آن فکر میکنید. پس از همین الآن که این متن را خواندید، شروع کنید به نوشتن ایده هایتان، طراحی یاد بگیرید و آن طرح ها را روی کاغذ پیاده کنید و آنها را با شرکت های بزرگ خودرو سازی، بدونه هیچ ترس و خجالتی در میان بگذارید! کسی چه میداند، شاید شما هم توانستید روزی مثل آقای ایمان مقصودی یکی از طراحان بزرگ خودروی کشور شوید.
در زیر یکی از طراحی های موفق آقای مقصودی که توسط فراری به عنوان طرح برتر برگذید شد را می بینید.
Ferrari Monza by Iman Maghsoudi
در انتها بهتر است یادی کنیم از اولین خودروی مفهومی تاریخ که توسط "هارلی جی. ارل" در سال 1938 در استادیو طراحی "جنرال موتورز" و با برند "بیوک"، با نام" Y-Job " معرفی شد.
چرخ ! بله چرخ، "ابزاری گرد که کاربردهای گوناگون دارد. ولی نخستین و مهمترین کاربرد آن کاهش اصطکاک و تسهیل حرکت است. چرخ از مهمترین اختراعات انسان است که در هزاره چهارم پیش از میلاد در سرزمین باستانیِ سومر ساخته شد." این تعرفی است که در سایت ویکی پدیا عنوان شده.
همین چیز ساده ای که من و شما هر روز از کنارش میگذریم و به نظر وسیله ای بسیار ساده و پیش پا افتاده است. در صورتی که همین وسیله ساده یکی از مهمترین و یا شاید هم بتوان گفت مهمترین اختراع انسان است که مسیر تکامل و پیشرفت بشر را فراهم و هموار کرد و تمدن ها با آن پیشرفته تر شدند.
علت اینکه اولین نوشته خود را با عنوان چرخ آغاز کردم این بود که اگر چرخ اختراع نمیشد ما نمی توانستیم امروز در مورد خودرو با هم صحبت کنیم و در واقع چرخ "گهواره" ای بود که وسایل نقلیه در آن رشد و نمو کردند و امروزه شاهد این دنیای مهیج خودرو هستیم.
نمی دانم چرا ولی احساس کردم که آنهایی که چرخ را اختراع کردند به گردن ما حقی دارند و باید از آنها یادی کنیم و متشکر باشیم که الآن ما را دور هم جمع کردند.
بابت چرخ متشکریم !!!
این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.
زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.
همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.