کاوشی در دنیای هیجان انگیز خودروها

در این وبلاگ با هم به گشت و گزاری در دنیای خودروها، وسایل نقلیه و صنایع وابسته میپردازیم.

کاوشی در دنیای هیجان انگیز خودروها

در این وبلاگ با هم به گشت و گزاری در دنیای خودروها، وسایل نقلیه و صنایع وابسته میپردازیم.

این روزها سایت ها، وبلاگ ها، مجلات اینترنتی و نشریات بسیار زیادی در دنیا و کشور ما ایران وجود دارد و هر کدام به سهم خود نقشی را در معرفی، پیشرفت و توسعه صنعت خودرو و وسایل نقلیه ایفا میکنند. البته در این میان هستند قلم به دست هایی که از روی تعصب و یا با محرک های دیگر به نوشتن مقالات خود میپردازند که از نظر اینجانب این کار نه تنها باعث پیشرف صنعت و بخصوص بازار مریض احوال و غیر رقابتی خودروی ما نمیشود بلکه حتی خط فکری صنعت را نسبت به تولید با کیفیت تر و بازار را نسبت به خرید و فروش عادلانه و عقلانی تغییر میدهد و همچنین سطح فرهنگ و دانش مرتبط با اتومبیل را در جامعه پایین می آورد.
از همین رو در این ولاگ سعی خواهد شد که به کند و کاوی درست و ارائه مقالاتی با متن ساده و بدون هیچ گونه تعصب و عدم دخالت کوچکترین نظر شخصی که ممکن است از روی علاقه به مثلا نام تجاری خاصی بوجود آید، نوشته شوند و در اختیار شما علاقه مندان قرار گیرد و میدانم که شما بهترین منتقد و قاضی در مورد آنها خواهید بود.
در پایان خوشحال میشوم که نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما دوستان عزیز را در مورد مقالات و بخصوص وبلاگ "خودرو کاو" بدانم.
با تشکر از همه شما
حامد خمجانی

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

اکنون کمی بیشتر از یک دهه است که آلفا رومئو، شاسی بلند مفهومی خود را با نام " KAMAL " در سال 2003 معرفی کرده است. اما تا بحال صحبتی در مورد تولید انبوه یک SUV از سوی این خودروساز ایتالیایی در میان نبود تا اینکه چند روز پیش سایت آمریکای شمالی آلفا رومئو اخباری مبنی بر اینکه این کارخانه در حال برنامه ریزی های اولیه جهت تولید یک کراس اور میباشد را منتشر کرد و هدف از تولید این خودرو را رقابت مستقیم با کراس اور های مطرح آلمانی مانند BMW X3 و Audi Q5 عنوان کرده است.



مجله اینترنتی Automotive News گزارش داد که آلفا رومئو در حال انجام کار های مقدماتی در رابطه با ساخت و آمادسازی اولین SUV این کارخانه میباشد تا در سال آینده روانه بازار شود.

"سرجیو مارچیونه" مدیر عامل شرکت بزرگ "فیات-کرایسلر" که مالک آلفا رومئو نیز میباشد عنوان کرده که این SUV در نیمه دوم سال 2016 تولید و عرضه خواهد شد. و در کنار سدان سایز متوسط جدید آلفا رومئو یعنی" Giulia " که امسال در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی خواهد شد، افقهای جدید تری را پیشه روی آلفارومئو قرار خواهند داد.

با توجه به شعار شرکت آلفارومئو، " La meccanica delle emozioni " یعنی " مکانیکی از احساس "، باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا شاسی بلندی که میخواهد لوگوی آلفارومئو را بر خود داشته باشد میتواند احساس خوبی را به خریدارانش القا کند و یا اینکه آنها را از خریدشان دلسرد کند.

مرسدس و AMG حال رفتن به سراغ هیبریدها تا پایان دهه.

تا پایان سال 2020 محصولات مرسدس- AMG نیروی خود را از مکانیسم های هیبریدی دریافت خواهند کرد !



"توماس وبر" رئیس سازمان تحقیق و توسعه خودروسازی آلمان گفت که مرسدس - AMG برای باقی نگهداشتن محصولات خود در خط تولید و برای کاهش تولید دی اکسید کربن، باید تا سال 2020 در محصولات خود از مکانیسم های هیبریدی استفاده کند.

 در حال حاضر، مرسدس چندین مدل هیبرید شامل "S400" و "E400" و یک تازه وارد دیگر به نام "S-Class Plug" را در خط تولید خود دارد و در حال برنامه ریزی برای راه اندازی خط تولید حدود 10 مدل " Plug-in " ( هیبریدی )  جدید تا سال 2017 میباشد.

تا بحال، AMG  در استفاده از مکانیسم های تولید و انتقال قدرت هیبریدی به دلیل آنکه این شرکت سازنده خودرو های اسپرت مرسدس بنز بوده و عملکرد متورهای بنزینی بیشتر از هیبریدی ها میباشد و همچنین استقبال بیشتر مشتریان خودروهای اسپرت از موتور های با سوخت فسیلی است، مردد بوده است.

 توماس وبر در گفتگو با مجله "Autocar" گفت: "خودرو های هیبریدی اسپرت هنوز مشتریان خودر را به طور کامل جذب نکرده اند و این ما خودرو سازان هستیم که باید مردم را به سمت این فناوری جهت دهیم تا مشتریان به هیبریدی های اسپرت هم اعتماد کنند. ما میدانیم که مشتریان AMG تنها خواستار قدرت، سرعت و اسپرتی بودن بیشتر خودرو های مورد علاقیشان هستند و برای آنها فرقی زیادی نمی کند که این امر در بخش بنزینی ها باشد یا هیبریدی ها و یا و یا غیره. با این حال ما هنوز در مورد هیبریدی های اسپرت مطمئن نیستیم ولی این مسئله باعث نمیشود که برای تحقیق و توسعه بیشتر در این بخش از بازار تلاش نکنیم."

اکنون که اصلی ترین رقب مرسدس یعنی BMW با همکاری M-power مدل i8 را که یک هیبریدی اسپرت میباشد مدتی است  معرفی کرده و شاهد حضور نمونه هایی از آن نیز در خیابان های تهران و ایران هم هستیم، باید ببینیم AMG، که محصولاتش همیشه در دنیای خودروهای اسپرت زبان زد بوده اند، با تمرکز بر سیستم های هیبریدی چه خبرهای خوشی را در آینده برای ما خواهد داشت.

خوش قیافه

رنو اتاق جدید خود را معرفی کرد. این خودرو در رده سدان سایز متوسط و نیمه لوکس قرار میگیرد و رنو نام " Talisman " به معنای "طلسم" را برای آن برگزیده است، چرا که به عقیده این خودرو ساز فرانسوی طراحی این خودرو میتواند شما را جادو یا طلسم کند و میتواند رقاه و لذت رانندگی را در یک سطح جدید از رنو به شما معرفی نماید.


Renault Talisman 2016


رنو نام مدل های خود را بگونه ای انتخاب میکند که بتواند آن محصول را به عنوان نماد طراحی رنو معرفی کند و شخصیت آن را در تمام بازارها و جایی که به فروش می رسد مثبت نشان دهد. با توجه به این سنت، "طلسم" یک نام کاریزماتیک است که مفاهیم حفاظت و قدرت را نشان میدهد. در عین حال، " Talisman " یک کلمه آسان برای تلفظ است و در سراسر جهان قابل درک میباشد.

این نام سه هجایی به راحتی و به طور طبیعی بر زبان جاری میشود و در عین حال قدرت و شخصیت این رنو را نشان میدهد. 



طراحان رنو توانسته اند طرحی نو و جدید را ارائه کنند که میتواند برای خودروهای دیگر در این کلاس رقیبی سرسخت باشد و نیم نگاهی هم به آینده داشته باشد، در عین حال DNA طراحی رنو را به گرمی و زیبایی نشان میدهد. طراحان رنو برای ایجاد نسبت ایده آل و تعادل کامل بین حجم های مختلف در این خودرو نگاهی اساسی به فلسفه یک خودروی لوکس کرده اند که باید نام رنو را یدک بکشد که تا حد بسیار زیادی هم موفق بوده اند بخصوص در طراحی جلو. 

جلو پنجره بزرگ و کرمی " Talisman " الهام بخش قدرت و اعتماد به نفسی خاص است که مانند بال هایی نقره ای برای آرم بزرگ رنو خود نمایی میکند. امضا بصری جدید رنو از طریق "دی لایت" های C شکل، که از بالای چراغ های جلو شروع میشود و به سمت پایین و سپر کشیده شده است.



خطوط طراحی که از نشان رنو در جلو شروع میشود و با طی بدنه نسبتا عضلانی که اشتیاق به حرکت را القا میکند و در عین حال وعدی خودرویی لوکس در سایز متوسط و فضایی راحت را مدهد، استفاده از کروم در محیط پنجره ها تأکیدی است بر زیبایی نیمرخ این خودرو، و در نهایت خطوط طراحی به چراغ های عقب میرسد و  برای کسانی که از کنار " Talisman " میگذرند روشن میکند که میتوان جسارت و وقار را باهم داشت ! 

طول کلی 4.85 متر و عرض 1.87 متر باعث شده تا رد پای سخاوتمندانه از فضای داخلی مفید و ظاهری زیبا که از این کلاس از خودروها انتظار می رود، در " Talisman " به چشم بخورد. همچنین همکاری بسیار نزدیک مهندسان و طراحان رنو باعث شده تا این فرانسوی خوش قیافه تنها 1.46 متر ارتفاع داشته باشد تا یکی از نزدیکترین مرکز ثقل ها به زمین را در این کلاس از خودرو داشته باشد. 

آنها توانسته اند به تقسیم وزن بسیار خوب 60 به 40 درصد بین محور های جلو و عقب دست پیدا کنند که نسبتی بسیار عالی برای یک خودروی سدان میباشد. فاصله 2.31 متری محور ها هم باعث شده تا چرخها در حد امکان به گوشه های خودرو نزدیک شوند تا چسبندگی قابل قبولی را به این خودرو بدهد و علاوه بر آن پویایی خاصی را به مشخصات " Talisman " اضافه کند. 

در انتهای طراحی خارجی هم به چرخ های با قطر بزرگ - که تا 19 اینچ قابل سفارش هستند - میرسیم که بخوبی در قوس گلگیرها جاگرفته اند و این مجسمه زیبا که ما را به یاد آثار لوییز بورژوآ (مجسمه ساز فرانسوی) می اندازد کامل میکند.


Renault Talisman (2016) - Rear Angle


طراحان رنو با تفسیر نشانه های طراحی کلاسیک به بازتاب مضمون ظاهر طراحی بیرونی در داخل این خودرو پرداخته اند و با استفاده از یک طراحی ساده و کلاسیک و البته کیفیت بالا مفهوم لوکس بودن در عین سادگی را به خوبی به نمایش گذاشته اند.

رنو " Talisman " ترکیبی از ویژگی های منحصر به فردی است. از جمله، طراحی شیک، قاتعانه، جسور با خطوط طراحی ظریف و مدرن. کابینی جا دار و نرم با فضایی که آرامش خاصی را به سرنشینان منتقل میکند و این فضا جای کافی را برای آنها فراهم میکند.

 یک صفحه نمایش 7 اینچی که مسئول نمایش اطلاعات خودرو مانند دور موتور، سرعت و ... میباشد و در پشت فرمان قرار دارد، در بالای کنسول میانی هم یک صفحه ی نمایش 8 اینچی جا خوش کرده است تا فرمان های راننده را برا سیستم صوتی، نقشه، تهویه مطبوع و... اجرا کند. سیستم صوتی " BOSE " با 8 بلندگو و سیستم پارک خودکار. تکنولوژی چند حسی برای مطابقت با خلق و خوی راننده، به این صورت که با استفاده از سنسور ها و دوربینی در کنار صفحه نمایش 7 اینچی میتواند حالت چهره راننده را بررسی کند و خواب آلود بودن و یا مصرف الکل توسط وی را تشخیص دهد که در این صورت خودرو بصورت خودکار از رانندگی شما در این حالات جلوگیری میکند و روشن نخواهد شد و اگر هم در حال حرکت باشد، سرعت را کاهش میدهد تا از بروز حادثه جلو گیری شود.

"Talisman" تنها خودرو در کلاس سدان های متوسط نیمه لوکس است که دارای سیستم کنترل ضربه های وارده از سطح جاد به چرخها میباشد و میتواند تقریبا این لرزشها و نوسانات را از اتاق خودرو بگیرد و باعث میشود تا حس منحصر بفردی از امنیت، پویایی و چابکی همراه با راحتی در حرکت را به راننده و سرنشینان القا کند. " Talisman " با بالاترین استانداردهای کیفیت ساخته و توجه دقیقی به تمام جزئیات از جمله عمق و درخشش رنگ آن شده است.




"تالیس من"  با دو موتور بنزینی به قدرت های 150 و 200 اسب بخار که همراه یک جعبه دنده اتوماتیک 7 سرعته با کلاچ دوبل خواهند بود ارائه خواهد شد و همچنین دو موتور دیزلی که هر کدام به ترتیب دارای 110 و 130 اسب بخار میباشند و میتوان با شفارش توربوچارجر این قدرت را به 160 اسب بحار رساند و دو نمونه جعبه دنده دستی 6 سرعته و اتوماتیک 6 سرعته با کلاچ دوبل هم برای این موتور های دیزلی قابل سفارش هستند.



به هر حال رنو راه جدیدی را آغاز کرده است و اولین گام را با " Talisman " برداشته که باید ببینیم آیا این راه جادیی خاکی و بیابانی به ناکجا آباد است و یا هموار و صاف به سوی آینده ای بهتر برای این خودرو ساز فرانسوی.