چند سالی است که که شرکت خودرو سازی هیوندایی کره جنوبی با معرفی نسل دوم مدل "اِکوئس" یا همان خودرویی که با نام "سنتنیال" در ایران عرضه میشود به جرگه تولیدکنندگان خودروهای لوکس بزرگ پیوسته است.
نسل اول "اکوئس" در سال 1999 که چندان لوکس به نظر نمیرسید و از طرفی هم عموزاده کره ای میتسوبیشی "دیگنیتی" به حساب می آمد، برای رقابت با مسدس بنز S کلاس و بی ام و سری 7 منحصرا در بازار کره ی جنوبی معرفی شد. ولی از قضا رقیبی دیگر پیدا کرد که هموطنش بود و سانگ یانگ "چیرمن" نام داشد.
Hyundai Equus First generation 1999
Mitsubishi Dignity 1999
هیوندای با اکوئس توانست به موفقیت هایی در بازار داخلی کره دست پیدا کند ولی در دیگر کشورها اقبالی برای هیوندای به همراه نداشت تا اینکه نسل دوم اکوئس معرفی شد.
با اینکه "سنتنیال" نتوانست دنیای اتومبیل را زیر و رو کند اما توانست عزم سازنده اش را برای تبدیل شدن هیوندای به یک خودروساز درجه یک نشان دهد و به این منظور در اکوئس جدید اصلاحاتی ایجاد شده است.
Hyundai Equus 2016
اگر مدیر مالی یک شرکت هستید و می خواهید صرفه جو بودن و تصمیم گیری عاقلانه خود را به رخ مدیر عامل بکشید، هیوندای سنتنیال انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود. ولی اگر یک سرمایه گذار ورزشی تراز اول هستید که میخواهید با یک ماشین آخرین مدل درجه یک و لوکس تاثیر گذار باشید، "سنتنیال" برای شما انتخاب درستی نیست.
همینجا به این نکته پی میبریم که چه کسی حاضر است حدود هفتاد هزار دلار آمریکا (و در حال حاضر حدود 370 میلیون تومان در ایران) برای این هیوندای بسیار لوکس بپردازد و چیزی که در ازای این مبلغ بدست می آورد مطلب اصلی درباره ی "اکوئس" است و در واقع مطلب اصلی در مورد تمام چیزهای لوکس می باشد.
بگذارید از شما بپرسیم که وقتی یک مبلغ 6 رقمی برای خرید یک ساعت مچی میپردازید، این کار را برای کیفیتش می کنید و یا برای ظاهرش؟ یا برای جلب نظر کسانی که آن ساعت را روی دست شما می بینند ؟
خوب البته این سوالات شاید نسبت به هیوندای سنتنیال بی ربط بیاید ولی در آخر همین مقاله مجددا به این سوال فکر کنید.
Hyundai Herren Chronograph
برگردیم به سراغ فرزند شیک پوش هیوندای!
طراحی جلوی سنتنیال به طور قطع با جلو پنجره ی به روز شده، چراغ های جلوی جدید که دارای 4 لنز می باشند و بسیار شبیه به چراغ های جلوی لکسوس LS جدید هستند، سپر بهینه سازی شده و چراغ های مه شکن LED، خیلی بهتر از گذشته خود را نشان میدهد.
و به علاوه علامت "اکوئس" که برروی کاپوت جا خوش کرده و در دو مدل برجسته و تخت می باشد و دوربین داخل جلو پنجره، همگی ظاهری قابل قبول و البته آشنای مرسدس کلاس S را به اکوئس می دهند.
طراحی کلی بدنه خوب است و در ضمن در اینجا هم به نظر میرسد که تاثیر خودرو های لوکس آلمانی مانند بنز و بی ام و در این کره ای شیک، بیشتر شده، چرا که هیوندای دیگر ترسی از این ندارد که همه دنیا هدفش را از ساختن اکوئس بدانند.
چرخ های 19 اینچی که در مدل قبلی هم وجود داشته ولی این بار با طراحی جدید به شکل پروانه موتور های جت، آینه های جانبی در شکل تازه و چراغ های عقب که اندکی از نظر نور پردازی تغییر کرده اند.
از طراحی خارجی که بگذریم، احساس رانندگی با سنتنیال نه بطور کامل ولی بیشتر شبیه به رانندگی با بنز است تا بی ام و. شاید هم کمی معمولی و بی تشخص به نظر بیاید ولی راننده را به یاد لکسوس LS400 می اندازد که نمونه ای عالی از یک خودروی لوکس بسیار خوب می باشد.
رانندگی با اکوئس نرم و فضای داخلی بسیار آرام است، باکشش نرم و نیرومند که تقریباً هیچ صدایی را به داخل اتاق خودرو منتقل نمی کند.
طراحی صندلی ها برای مسیر های طولانی خیلی مناسب هستند اما چیزی که کار را خراب میکند، فنر بندی سست، فرمان گیج و بی شخصیتی فوق العاده ی اکوئس در هنگام رانندگی است.
نیروی بی نقص ماشین از موتور 8 سیلندر V شکل 5 لیتری هیوندایی می آید که 429 اسب بخار نیرو را با گشتاور 509 نیوتن متر بوسیله یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل میکند.
معنی اسب بخار بالا با گشتاور پایین این است که خودرو در سرعت بالا عملکرد بهتری خواهد داشت. طبق تست جاده ای که مجله "موتور ویک" انجام داده است، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت اکوئس مورد تست حدود 6.5 ثانیه بدست آمد و همچنین اکوئس توانست مسافت 400 متری را با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت در مدت 14.8 ثانیه طی کند که برای این خودرو خوب است.
عدم حس کنترل خوب به خاطر فنر بندی سست نشان می دهد که سنتنیال از سرعت زیاد در سر پیچ ها خوشش نمی آید. ولی وقتی سستم تعلیق را در حالت اسپرت قرار می دهید، می توانید انتظار اندکی استحکام به سبک خودرو های اروپایی را داشته باشید.
سیستم کنترل مداوم تعادل ( EAS ) اکوئس بهینه سازی شده تا تفاوت بین حالت اسپرت و معمولی مشخصتر باشد که به این سیستم یک حالت رانندگی در برف هم اضافه شده. و این سیستم قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو را نیز دارد.
Electronically-controlled Air Suspension (EAS)
ترمزهای اکوئس بسیار نرم عمل میکنند که در تست های انجام شده توانسته این کره ای مغرور را از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در 39 متر به طور کامل متوقف کنند که برای یک ماشین لوکس 2000 کیلوگرمی حد نساب خوبی می باشد.
اصلاحات داخلی شامل یک صفحه کیلومتر شمار کاملا دیجیتال و یک صفحه نمایشگر مرکزی که دارای طراحی جدید است.
کنسول و داشبورد هم شیک تر شده و دکمه های کنترل بیشتری هم بر روی فرمان اضافه شده اند و گزینه های رنگ داخلی و چوب کاری داخل هم برای خریداران بیشتر شده است.
با اینکه طراحی مسطح و خطی داخل اکوئس، داخل یک بی ام و را نیز در ذهن تدائی میکند، اما همین مسئله یکی از دلایل سطح بالا بودن این خودرو میباشد.
آپشن های اضافی مثل وسایل سرگرمی، آفتاب گیرهای جانبی و عقب، سیستم استریوی همه جانبه "لکسی کان" ساخت شرکت "هارمان" که دارای 17 بلندگو میباشد، صندلی های جلو با 16 حافظه و صندلی حای عقب که قابلیت تغییر حالت دارند، در این خودرو موجود است.
این خودرو برای هر 6 کیلومتر در شهر، 10 کیلومتر در بزرگراه یا جاده و حدود 8 کیلومتر در سیکل ترکیبی شهر و جاده، یک لیتر بنزین معمولی مصرف می کند.
اکوئس در آمریکا با دو کلاس " Signature " با شروع قیمت 62,170 دلار و " Ultimate " با شروع قیمت 69,420 دلار عرضه میشود.
کلام آخر :
همه منتقدان خودرو در یک نکته با هم موافق هستند که خوبی یک خودرو فقط به مجموعه قطعات آن بستگی ندارد. با اینکه هیوندایی اکوئس/سنتنیال جدید بیشتر قطعات لازم را برای توجیه قیمتش دارد، وقتی در کنار دیگر لوکس های بازار که میخواهد با آنها رقابت کند قرار میگیرد، حرف چندانی برای گفتن ندارد.
البته اکوئس تلاش قابل قبولی به نظر میرسد ولی هیوندایی هنوز راه بسیار طولانی برای رقابت با بهترین ماشین های لوکس و تجملی بازار در پیش دارد.
و حالا سوال ساعت مچی را دوباره از خود بپرسید...