کاوشی در دنیای هیجان انگیز خودروها

در این وبلاگ با هم به گشت و گزاری در دنیای خودروها، وسایل نقلیه و صنایع وابسته میپردازیم.

کاوشی در دنیای هیجان انگیز خودروها

در این وبلاگ با هم به گشت و گزاری در دنیای خودروها، وسایل نقلیه و صنایع وابسته میپردازیم.

این روزها سایت ها، وبلاگ ها، مجلات اینترنتی و نشریات بسیار زیادی در دنیا و کشور ما ایران وجود دارد و هر کدام به سهم خود نقشی را در معرفی، پیشرفت و توسعه صنعت خودرو و وسایل نقلیه ایفا میکنند. البته در این میان هستند قلم به دست هایی که از روی تعصب و یا با محرک های دیگر به نوشتن مقالات خود میپردازند که از نظر اینجانب این کار نه تنها باعث پیشرف صنعت و بخصوص بازار مریض احوال و غیر رقابتی خودروی ما نمیشود بلکه حتی خط فکری صنعت را نسبت به تولید با کیفیت تر و بازار را نسبت به خرید و فروش عادلانه و عقلانی تغییر میدهد و همچنین سطح فرهنگ و دانش مرتبط با اتومبیل را در جامعه پایین می آورد.
از همین رو در این ولاگ سعی خواهد شد که به کند و کاوی درست و ارائه مقالاتی با متن ساده و بدون هیچ گونه تعصب و عدم دخالت کوچکترین نظر شخصی که ممکن است از روی علاقه به مثلا نام تجاری خاصی بوجود آید، نوشته شوند و در اختیار شما علاقه مندان قرار گیرد و میدانم که شما بهترین منتقد و قاضی در مورد آنها خواهید بود.
در پایان خوشحال میشوم که نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما دوستان عزیز را در مورد مقالات و بخصوص وبلاگ "خودرو کاو" بدانم.
با تشکر از همه شما
حامد خمجانی

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

لکسوس RX مدل 2016، ژاپنی با وقار

ماشین های SUV سایز متوسط این روزها در کل جهان بسیار مورد توجه هستند، بخصوص لوکس های این کلاس از خودروها. اما در این میان می توان به جرأت گفت که هیچ خودرو سازی نتوانسته هماننده "لکسوس" با "RX" خود باعث پویایی هرچه بیشتر این بخش از بازار خودرو در دنیا شود.
در بیش از سه نسل، "لکسوس RX"، این خودروی کاربردی لوکس معیاری برای معنی بخشیدن به رانندگی در حومه شهرها به همراه اِلمان های لوکس بوده است. حالا در سال 2016 شاهد "RX 350" و "RX 450h" کاملا جدید با زیبایی و راحتی بیشتر و البته فناوری پیشرفته تر و قطعاً تاثیر گذاری بالاتری نسبت به نسل قبل آن خواهیم بود.
 
Lexus RX 350 2016
 
Lexus RX 450 h 2016
 
زمانی که لکسوس RX وارد ایران شد، خودرویی بود که شخصیتی کاملاً متفاوت پیدا کرد و علاوه بر پارامترهای طراحی لوکس، توانست خود را به عنوان خودرویی با دوام و با هزینه ی نگهداری پایین تری نسبت به حریفان آلمانی و غیره معرفی کند. اما با ورود مدل "NX" به ایران، خیلی از ایرانی ها تصور کردند که تولید RX متوقف شده و دیگر شاهد حضور این کلاس از لکسوس نخواهیم بود ولی اینچنین نیست؛ اتفاقاً RX مدل 2016 بسیار پر رنگ و لعاب تر وارد میدان شده است. 
 
 
لکسوس بسیار واردتر و زیرکتر از آنی است که درباره ی خصوصیات اصلی RX مدل 2016 زیادی بزرگنمایی کند. چرا که نام RX خود گویای همه چیز است !
مدتی است که تمرکز لکسوس بیشتر بر عرضه ی محصولاتی اسپرتی تر و پر سرعت مانند مدلهای LC ، RC و غیره بوده است اما این خودروساز مدل های SUV خود بخصوص RX را از نظر دور نکرده چرا که یکی از پرفروش ترین مدل های این خودروساز بوده و مطمئناً لکسوس آن را از دست نخواهد داد.
 
 
از نظر طراحی بیرونی RX هماننده برادر کوچکتر تازه متولد شده ی خود یعنی NX، بسیار خشمگین، حیرت انگیز، تهاجمی و خطوط طراحی از جلو پنجره ی بزرگ و گیرا و جراغهای زیبای جلو گرفته تا چراغهای تغییر کرده عقب که بزرکتر شده، بسیار تند و تیز و پر چین و چروک است و خود را کمی جلوتر از زمان حال نشان میدهد. اما یکی از ارزشهای اصلی RX همیشه سیستم تعلیق و فنربندی آن بوده که راحتی خاصی را برایش به ارمغان می آورد. بر خلاف NX که سواری خشن و فنربندی سفتی را به شما ارائه میدهد، RX جدید هم ماننده نسل های قبل خود بسیار نرم ، چابک و در عین حال بی نهایت بی صدا میباشد که باید به این خاطر به مهندسان لکسوس تبریک گفت. واکنش فرمان هم به دستورات شما بسیار سریعتر و بهتر شده ولی در حس کلی فرمان تغییر خاصی ایجاد نشده است و ماننده قبل میباشد.
 
 
وقتی داخل RX مدل 2016 را ببینید درک خواهید کرد که رسیدن به حد کمال انتظارات در طراحی داخلی هم معنی خواهد داشت؛ از مواد و ترکیبات بسیار مرغوب و البته نفیس استفاده شده. 
البته شاید چینش ادوات داخلی و داشبورد مانند دیگر محصولات جدید الکسوس در عین زیبایی کمی درهم و برهم بنظر برسد ولی این امر تعمداً توسط لکسوس انجام شده تا مانند طراحی بیرونی خودرو های جدیدش، طراحی داخلی لکسوس ها هم کمی آینده نگرانه و در حالت گذر بودن از دوران قدیم به جدید را در ذهن شما تداعی کند. صفحه ی لمسی 8 اینچی TFT مرکزی بصورت استاندارد است و قابلیت تشخیص حرکات دستوری دستان شما با استفاده از حسکر حرکتی مخصوص لکسوس بدون لمس صفحه ی نمایشگر برای آن قابل سفارش است. به علاوه تنوع رنگ بندی داخل هم برای سفارش بیشتر شده. 
 
 
راحتی صندلی ها در حد اعلاء می باشد و دقیقاً به همین خاطر است که خریداران RX معمولاً خودروی دیگری نمی خرند تا مدل جدید RX به بازار بیاید؛ صندلی های ردیف جلوی این شاسی بلند لوکس متوسط راحتی عالی را ارائه میدهد و ردیف عقب هم که میتواند با سفارش شما مجهز به نمایشگرهای 12 اینچی شود، بسیار راحت تر و زیباتر از آن چیزی است که خیلی از بچه ها استحقاقش را داشته باشند و یا حتی به آن فکر کنند! و البته به لطف افزایش ابعاد بیرونی این RX جدید، فضای داخلی مخصوصاً در قسمت عقب بیشتر شده.
 
 
درب قسمت بار، هم از طریق ریموت کنترل خودرو و هم از طریق لمس قسمت میانی چراغ های پلاک و به صورت خودکار باز میشود، فضای این قسمت در حالت عادی 52 سانتیمتر مکعب حجم دارد که براحتی میتوانید به یک مسافرت طولانی بروید و با خیال راحت از چمدان های بزرگتان استفاده کنید. تازه اگر بچه ها را هم خانه ی مادربزرگشان گذاشته اید، میتوانید صندلی های عقب رو بخوابانید، و در این صورت حجم فضای بار شما میشود چیزی در حدود 160 سانتیمتر مکعب و میتوانید "باربی کیوی" بزرگ مورد علاقه ی خودتان را هم با خود ببرید! 
 
 
ویژگی آشنای دیگر RX در زیر کاپوت جلوی این قد بلند ژاپنی قرار دارد. یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر همچنان وظیفه اش را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سیستم تزریق مستقیم سوخت آن بهینه شده و میتواند 295 اسب بخار نیرو و 362 نیوتن متر گشتاور ایجاد کند و شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعتی معادل 7.8 ثانیه داشته باشد. البته اگر نسخه ی هیبریدی را در اختیار داشته باشید، توان موتور تا 308 اسب بخار افزایش پیدا خواهد کرد. 
 
 
به RX 350 جدید یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک اضافه شده، در حالی که مدل RX 450h دارای سیستم انتقال قدرت CVT میباشد.
هر دو مدل هیبریدی و معمولی، هم به صورت دیفرانسیل جلو و هم به صورت دو دیفرانسیل در دسترس شما هستند و البته یک مدل هیبریدی AWD قابل سفارش می باشد که یک موتور الکتریکی هم در عقب دارد.
 
 
مدل "F Sport" این لکسوس هم که هر دو سیستم محرکه را ارائه می دهد، دقیقاً راهی است برای اینکه این ژاپنی با شخصیت و خوش قیافه، خوی سامورائی خودش را هم به حریفان نشان بدهد و در رجز خوانی ها و کل کل های خیابانی حرفی برای گفتن داشته باشد و روی شما را از نظر مسائل اسپرتی هم سفید کند.
با داشتن RX F، رینگ های 20 اینچی با طراحی های مختلف، صفحه نمایش با رابط کاربری متفاوت در مدل های غیر F، پلاک "F Sport" نصب شده در کناره گلگیرهای جلو و فرمان، آلومینیوم کاری های متفاوت بر روی داشبورد و فرمان، همه و همه نصیبتان خواهد شد.
و چون از حیث فرمان پذیری گامی بسیار بلند برداشته، مطمئناً مادرانی که می خواهند با این RX به دنبال بچه های شان بروند، حتماً خودرو را روی وضعیت "ECO" تنظیم خواهند کرد. 
 
Lexus RX 450h F Sport 2016
 
لکسوس مدعی است که مصرف سوخت RX 350 دیفرانسیل جلو یعنی مدل پایه RX، یک لیتر در هر 9کیلومتر در شهر، 12 کیلومتر در بزرگراه و 10 کیلومتر در سیکل ترکیبی بنزین معمولی میباشد.
و در مورد مدل هیبرید، مقدار مصرف، یک لیتر بنزین معمولی در 12 کیلومتر سیکل ترکیبی علام شده که از مدل پایه بیشتر است.
 
 
کلام آخر:
قیمت RX در مدل پایه از حدود 42,000 دلار آمریکا شروع میشود. لکسوس RX مدل 2016 هم مانند نسل های قبل از خود هنوز در راحتی و انجام وظیفه خودرویی درجه یک است و قطعاً فلسفه ی جدید طراحی لکسوس هم باعث عزیزتر شدن "لکسوس RX" در بین دوست دارانش میشود و افراد بیشتری را به سوی خود خواهد کشید. 
 
البته که بیشتر شاسی بلند های متوسط لوکس امروزی هم مغرورانه به RX نگاه خواهند کرد ولی مطمئن باشید که در دل خیلی دوست دارند که مثل این "ژاپنی با وقار" باشند !
 
برخی دیگر از امکانات استاندارد در لکسوس RX در مدل پایه:
 
  • سیستم ترمز خود کار و سیستم ضد قفل ترمز
  • ۸ ایربک
  • BA (ترمز کمک)
  • کنترل پایداری دینامیکی
  • EBD (توزیع نیروی ترمز الکترونیکی)
  • پارکینگ سنسور جلو و عقب
  • دوربین عقب
  • های الکتریکی Sunroof
  • کروز کنترل
  • کمربند ایمنی pretensioner
  • نمایش اطلاعات -صفحه نمایش اطلاعات 8 اینچی
  • تنظیم شیب فرمان
  • صندلی های چرم
  • بلوتوث
  • صندلی های گرم/سرد
  • USB
  • AUX
  • کنترل صوتی بر روی فرمان
  • حق بیمه برند سیستم صوتی 
  • چراغهای LED
  • چراغ Taillights
  • چرخ 19 , 20 inchs

تداوم یک میراث...

بی شک دوستداران "فورد موستانگ" هیچگاه نام "کارول شلبی" را فراموش نخواهند کرد. کسی که خودرو های افسانه ای ماننده "AC Cobra"، "Ford Shelby GR-1" و ... را خلق کرده است. اگرچه "کارول شلبی" از سال 2012 دیگر در بین ما نیست اما میراث او از نظر سرعت بالا و هیجان رانندگی با خودروهایی که وی می ساخت همچنان باقی مانده است.

 

حال می خواهیم ببینیم آیا ماشین هایی که بعد از او نام "شلبی" را یدک میکشند به این میراث وفادار خواهند بود یا خیر؟

 

Ford Shelby GR-1 Concept and Carrol Shelby

 

حدود 50 سال از عرضه اولین نسل فورد موستانگ میگذرد و تا امروز که شش نسل از آن معرفی شده است، در این بین موستانگ های افسانه ای زیادی متولد شده اند ولی هیچکدام از آنها به اندازه " موستانک GT 350 شلبی" صرفاً برای پشت سر گذاشتن حریفان در پیست مسابقه طراحی نشده بودند. موستانگ های GT 350 و GT 350 R شلبی مدل 2016 هم از این قاعده جدا نیستند. 

 

Ford Shelby GT 350

 

Ford Shelby GT 350 R

 

قلب این اسب وحشی یک موتور 5.2 لیتری هشت سیلندر V شکل است که قادر به تولید توانی برابر با 526 اسب بخار و گشتاور 580 نیوتن متر با بالاترین استاندارد آمریکایی می باشد. این موتور قویترین موتور تنفس طبیعی است که فورد تا کنون عرضه کرده است.

 

 

جادوی شلبی به همینجا ختم نمی شود. برای ساخت این موستانگ ها که  قرار است فرزندان خلفی برای شلبی باشند تقریبا از جلو تا عقب این موستانگ ها بهینه سازی شده است. از فنربندی تا آیرودینامیک، سیستم خنک کننده تا زیبایی ظاهری و حتی طراحی داخلی.

وقتی داخل یک موستانگ GT 350 شلبی قرار میگیرید، حتماً متوجه میشوید که در یک ماشین ویژه نشسته اید. می توانید راحت به صندلی های ساخت "ریکارو" تکیه بدهید و فرمان پهن و غرور آفرین این موستانگ را در دست بگیرید و با یک نگاه به پلاک مخصوص شلبی نصب شده بر روی داشبرد، حس قدرت را به طور کامل، حتی قبل از راندن این اسب وحشی درک کنید. این خودروی عضلانی آنقدر هیبت دارد که حریفان فقط با نگاه کردن به موستانگ شما از مسابقه دادن با شما انصراف بدهند.

 

 

وزن مدل R حدود 60 کیلوگرم کمتر است که با حذف سیستم صوتی، صندلی های عقب و استفاده از رینگ های فیبرکربنی حاصل گردیده است.

 

 

البته که موستانگ های جی تی 350 و جی تی 350 آر شلبی 2016 از اجداد خود پیشرفته تر هستند اما "فورد" برای اینکه حس سنتی رانندگی با یک "شلبی" را بیشتر به شما منتقل کند، فقط جعبه دنده دستی را در اختیار شما قرار می دهد و از شیفتر پشت فرمان و قول "ماسل بازها" از این "سوسول بازی" ها خبری نیست!!! یک جعبه دنده ی 6 سرعته "تِرِمیک TR-3160".

جالب اینجاست که فورد هیچ ادعایی نسبت به شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این شلبی های جدید ندارد چراکه از نظر این خودروساز GT 350 و GT 350 R تمام پارامترهای یک رانندگی پر هیجان و حماسی را دارند. اما به هر حال شتاب GT 350 R از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حدود 3.9 ثانیه و برای GT 350 کمی بیشتر از 4 ثانیه ثبت شده است.

 

چهار وضعیت "کشش بالا"، مسابقه، اسپورت و آب و هوا برای سیستم فنربندی و کنترل وضعیت خودرو در اختیار شماست که میتوانید با استفاده از دکمه های روی فرمان، بر حسب نیاز یکی را انتخاب کنید. در مورد مصرف سوخت هم این آمریکایی قوی هیکل 1 لیتر بنزین معمولی برای هر 6 کیلومتر در شهر، 9 کیلومتر در بززگراه و حدود 7 کیلومتر در سیکل ترکیبی مصرف میکند. 

 

 

این موستانگ شلبی های جدید با توجه به قابلیت های فرمان پذیری و فنربندی، بیشتر با خودروهای 2 در پر سرعت آلمانی سطح بالا قابل مقایسه هستند. تا با خودرو های مدعی دیگر.

قیمت پایه برای موستانگ GT 350 حدود 50,000 دلار آمریکا و برای مدل GT 350 R رقمی معادل 63,495 دلار میباشد که با توجه به قابلیت هایشان نسبتا مناسب به نظر میرسد.

 

 

در انتها باید گفت که فورد موستانگ GT 350 و GT 350 R شلبی مدل 2016 فقط خودرو هایی بزرگ و عضلانی با موتور بزرگ نیستند، در واقع آنها با بهینه سازی های اساسی خود از مسابقه در پیست گرفته تا نبرد های خیابانی، در کمال مطلق هستند و با افتخار متوانند پرچم "شلبی" را بالا نگهدارند و باعث تداوم میراث مرد افسانه ای خودرو سازی آمریکا "کارول شلبی" شوند.